fbpx
Ciekawe rozwiązania

Jakie są dostępne sposoby ładowania samochodów elektrycznych?

• Zakładki: 64

Wraz z rozwojem technologicznym związanym z pojawieniem się na rynku samochodów z napędem elektrycznym i coraz większą liczbą dostępnych modeli takich pojazdów pojawił się problem ich ładowania. Jest on uzależniony przede wszystkim od zasięgów samochodów elektrycznych, które należy ładować, często daleko od domu.

W związku z tym powstają stacje ładowania pojazdów, nazywane w skrócie EV. Poszczególne stacje ładowania pojazdów mogą się pomiędzy sobą różnić kilkoma cechami. Punkty ładownia samochodów EV mogą dostarczać prąd stały – DC lub prąd zmienny – AC. Kolejną cechą, którą stacje EV różnią się pomiędzy sobą jest moc prądu przez nie dostarczanego. Moc wyrażana jest w kilowatach, czyli kW. Najczęściej spotykane punkty ładowania charakteryzują się mocami ładownia: 3,5 kW, 7,4 kW, 11 kW, 22 kW. Można także spotkać punkty błyskawicznego ładowania o mocach w przedziale 44-50 kW, a nawet superładowarki o mocy 120 kW. Te najmocniejsze punkty ładowania dostarczają zazwyczaj prąd stały, a rzadziej prąd zmienny.

Ładowarki samochodowe i akcesoria

Samochody z napędem elektrycznym posiadają akumulatory litowo-jonowe, których pojemność mierzona jest w kilowatogodzinach, czyli kWh. Samochody elektryczne i hybrydowe ładowane mogą być zarówno poprzez specjalne stacje ładownia pojazdów, jak i poprzez standardowe gniazdka elektryczne. Do ładowania samochodów korzystając z gniazdka służą przenośne ładowarki samochodowe. To ostatnie rozwiązanie sprawdza się w szczególności dla osób, które dużo podróżują, przemieszczają się swoimi pojazdami, a niestety mogą napotkać na brak odpowiedniej infrastruktury. Wśród przenośnych ładowarek do pojazdów hybrydowych i elektrycznych najczęściej spotykane są wolno ładujące rozwiązania o mocy 3,5 kW oraz rozwiązania do ładowania przyspieszonego o mocy 7,4 kW. Ładowarki przenośne do samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym to rozwiązanie dedykowane osobom, które dużo czasu spędzają w podróży, gdzie mogą one korzystać z gniazdka na przykład w hotelu łącząc się długim kablem, ale można z nich również korzystać w domu.

Oprócz samych stacji ładowania pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym oraz przenośnych ładowarek do tych pojazdów, bardzo ważną rolę odgrywają także różnego rodzaju akcesoria do tych ładowarek. Wśród nich należy w pierwszej kolejności wymienić wtyczki, które dostępne są w kilku rodzajach. Wtyczki Typu 1 to ustandaryzowane rozwiązanie na terenie Stanów Zjednoczonych. Z Typem 2 spotykamy się na terenie Europy, w tym także Polski, jako ustandaryzowanym dla tych obszarów. CCS Combo to wtyczki dla samochodów elektrycznych produkowanych przez Forda, BWM, Volkswagena i Daimler. Chademo to z kolei wtyczki dla samochodów japońskich, czyli między innymi Honda, Toyota, Nissan, czy Mitsubishi. Wtyczki dostępne są zarówno w wariantach męskich, jak i żeńskich. Innymi istotnymi akcesoriami przydatnymi dla osób korzystających z samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym są także kable połączeniowe pomiędzy tymi rodzajami wtyczek. Kable do ładowarek mogą osiągać bardzo duże długości, co umożliwia ładownie samochodu nawet, gdy znajduje się on daleko od gniazdka.

Domowe stacje ładowania

W przypadku ładowania samochodów z napędem elektrycznym w domu wystarczy zwykłe gniazdko elektryczne 230 V posiadające grupę bezpieczeństwa 16/32 A. Jednak ładowanie baterii samochodu przy pomocy takiego standardowego zasilania trwa bardzo długo. W związku z tym warto zainwestować w domową stację ładowania samochodów elektrycznych, urządzenia HomeBox. Takie domowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych dostępne są w różnych standardach wyposażenia oraz o różnych mocach. W stacjach ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych HomeBox można się spotkać z wersjami podstawowymi, które sterowane są przy użyciu przycisku start/stop, spotkać się można także z urządzeniami wyposażonymi w czytniki kart RFID, w moduł łączności GPRS. Można się również spotkać z domowymi stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, które zaopatrzone są w kabel połączeniowy zabudowany na stałe lub posiadające tylko gniazdo ładowania. Domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych mogą występować w wariantach mocy 3,5 kW, 7,4 kW, 11 kW lub 22 kW.

Wolnostojące stacje ładowania

Wśród stacji ładowania pojazdów dostępne są między innymi wolnostojące stacje ładowania, nazywane również stacjami kolumnowymi. Tego rodzaju stacje moją bardzo szerokie zastosowanie. Można je wykorzystać w takich miejscach jak tereny spółdzielni, czy wspólnot mieszkaniowych, przy urzędach, supermarketach, hotelach, ale także na obszarze miejskim. Tego typu stacje ładownia pojazdów są zazwyczaj zaopatrzone w dwa gniazda po obydwu stronach kolumny. Mogą być one zaopatrzone w różnego rodzaju wtyczki, w tym najbardziej rozpowszechniony w Europie, w tym również w Polsce Typ 2. Tego typu wolnostojące stacje ładowania samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym dostępne są w różnych wariantach mocy oraz z różnymi dodatkowymi wariantami wyposażenia. Dostępne są zarówno wolnostojące stacje wolnego ładowania pojazdów o mocy 3,5 kW, jak również wolnostojące stacje przyspieszonego ładownia pojazdów o mocach 7,4 kW, 11 kW, czy też 22 kW. W przypadku wolnostojących stacji ładowania pojazdów można wybrać takie same lub różne rodzaje wtyczek po obu stronach.

Marek Lont

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
50 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *