Pierwszy dzień w pracy niemal u wszystkich budzi wiele wątpliwości. Dotyczą one zarówno atmosfery panującej w pracy, faktycznych warunków pracy, a także zasad panujących w firmie. Przed pierwszym dniem w pracy zastanawiamy się również, jak powinniśmy ubrać się pierwszego dnia, by nie być zbyt eleganckim, ale przede wszystkim, by nie pozwolić sobie na zbyt luźny strój. Spróbujemy znaleźć gotową odpowiedź na nurtujące wielu nowych pracowników pytanie przed pierwszym dniem w pracy – jak się ubrać, by zrobić dobre pierwsze wrażenie?
Dress code – business professional i business casual
W wielu organizacjach panują ściśle określone zasady, co do stroju ubierania się. Różnią się one w zależności od wielkości firmy, branży oraz zajmowanych stanowisk. W korporacjach, w których pracownicy nie mają kontaktu z klientem, najczęściej zalecany jest business casual, czyli swobodny strój biznesowy. W tym przypadku panuje duża dowolność – panie mogą pozwolić sobie na sukienki przed kolano, dżinsy, bluzki lub t-shirty, panowie na dżinsy lub długie spodnie materiałowe, koszulę bądź t-shirt. Panie nie mogą jednak założyć zbyt krótkiej spódnicy, a panowie muszą zrezygnować z krótkich spodni.
Chociaż oficjalnie w businnes casual odkryte buty nie są dozwolone, w większości firmach zezwala się latem na chodzenie w sandałkach. Również zasada dotycząca obowiązkowego noszenia rajstop nie jest już przestrzegana w business casual. Najczęściej osoby na managerskich i kierowniczych stanowiskach muszą jednak przestrzegać innych zasad – zamiast t-shirtu powinni nosić koszule, choć niekoniecznie z krawatem, a garnitur można zamienić na dżinsy ze sportową marynarką. Strój obowiązujący managerów i kierowników może jednak bardzo się różnić w poszczególnych firmach.
Businnes proffesional rządzi się innymi prawami. Profesjonalny strój biznesowy obowiązuje we wszystkich instytucjach bankowych, hotelach i urzędach, chociaż w tym przypadku można obserwować duże odstępstwa od dress codu. Również wielu przedstawicieli handlowych i sprzedawców zobowiązanych jest do przestrzegania business professional. Panie noszą sukienki biznesowe (jednolite), spódnice lub spodnie z żakietami. Część specjalistów od savoir-vivre uważa, że spodnie i spódnica powinny być uszyte dokładnie z tego samego materiału co żakiet i marynarka, jednak znaleźć można także opinie o możliwości zastosowania stroju koordynowanego również w business professional. Połączenie najczęściej granatowej marynarki lub granatowego żakietu z popielatymi spodniami lub spódnicą pozwala na płynne przejście między strojem business professional a business casual – choć jeszcze do niedawna strój koordynowany dopuszczalny był wyłącznie w wersji casualowej.
Pierwszy dzień w pracy – jak się ubrać, gdy nie znamy dress codu firmy?
Jeśli rekrutacja prowadzona jest w firmie, warto zaobserwować, jak ubierają się pracownicy na co dzień. Nie będzie również niczym złym, jeśli o dress code zapytamy osobę, z którą podpisujemy umowę. Niestety życie bywa przewrotne i czasami zapomnimy zapytać o dress code lub po prostu nie mamy takiej możliwości. W takiej sytuacji powinniśmy ubrać się zgodnie z obowiązującym dress codem w większości firm w tej samej branży. Warto również zastosować się do zasady: pierwszego dnia lepiej ubrać się zbyt elegancko niż zbyt casualowo.
Istnieją branże, w których dress code praktycznie nie obowiązuje. Jednak również w tym przypadku zachęcamy do wybrania stroju business casual, zamiast plażowej sukienki, shortów czy bermudów. Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko jeden raz.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Modus.