Samodzielne naprawy usterek w aucie pozwalają oszczędzić sporo pieniędzy, czasu i nierzadko rozczarowań. Jeśli znasz się na mechanice i wolisz brać sprawy we własne ręce, zamiast czekać na termin u profesjonalisty, urządź sobie warsztat w garażu. Oprócz podstawowych narzędzi niezbędnikiem każdego mechanika jest kanał samochodowy. Podpowiemy, jak go zbudować.
Wymiar kanał samochodowego
Sposobów na organizację warsztatu samochodowego w garażu jest sporo. Jeśli masz smykałkę do majsterkowania i przestrzeń, urządź swój własny choćby w blaszaku. Naprawy w profesjonalnym warsztacie są drogie, a nie zawsze skuteczne. Każda inwestycja w narzędzia czy udogodnienia, szybko zwróci się z nawiązką.
Kanał samochodowy można wykonać w każdym garażu. Najlepiej uwzględnić go w projekcie domu. Wykonanie kanału w już istniejącym budynku będzie bardziej kosztowne, ale wciąż możliwe. Może wymagać skuwania posadzki i fundamentów w celu zrobienia odpowiedniego wykopu.
Wygodę korzystania z kanału zapewnią jego odpowiednie wymiary. Zaleca się, aby był głęboki na ok. 1,5 m, szeroki na ok.1,2 m i o długości 5 m (zasadniczo kanał ma być dłuższy od naprawianego auta). Głębokość od podłogi dostosuj jednak do swojego wzrostu. Jeśli jesteś wysoki, za płytko umiejscowiona podłoga będzie wymuszała pochyloną pozycję, a to przy długich naprawach może skutkować bólem pleców i kolan. Z kolei zbyt głęboki kanał przy niskim wzroście będzie utrudniał dostęp do podwozia. W końcu to jest Twój warsztat, dopasuj go do siebie.
Jakie są rodzaje kanałów samochodowych?
Kanał możesz wymurować samodzielnie. Na dnie zagłębienia zaleca się wykonanie fundamentu na ok. 15 cm grubości. Z uwagi na możliwość podciekania wód gruntowych warto w środku płyty fundamentowej umieścić studzienkę odwadniającą.
Ściany kanału możesz wykonać z pustaków zasypowych i wzmocnić je, wsuwając zbrojenia i zalewając betonem. Krawędzie kanału wzmocnij kątownikiem i wykończ ściany.
Gotowy kanał samochodowy
Zamiast budować samodzielnie, możesz zamówić gotowy jednolity kanał samochodowy betonowy. Taki kanał wymaga od Ciebie wyłącznie przygotowanie otworu, w którym umieszczony zostanie prefabrykat. Ostatni etap prac to tylko zasypanie szpar między wykopem a ścianami kanału i wykończenie posadzki.
Taki kanał lepiej się nadaje na podmokłe tereny ze względu na większą szczelność niż ten murowany z bloczka. Przed montażem kanału możesz wyłożyć wykop folią budowlaną, aby lepiej zabezpieczyć ściany przed działaniem wody.
Alternatywą dla betonowych prefabrykatów są kanały samochodowe z plastiku, ze względu jednak na niską trwałość, a przez to niedostateczne zabezpieczenie przed wilgocią, nie polecamy tego rozwiązania.