fbpx
Wnętrza

Jak dostosować mieszkanie do kwatery pracowniczej?

• Zakładki: 5


Legalizacja kwatery pracowniczej w mieszkaniu

Po pierwsze – należy zdawać sobie sprawę z faktu, że kwatera pracownicza w mieszkaniu czy w domu wiąże się z koniecznością dopełnienia odpowiednich formalności. Mowa m.in. o zmianie sposobu wykorzystywania nieruchomości. Jeśli wcześniej mieszkanie było przeznaczone jedynie do celów mieszkalnych, a właściciel chce z niego uczynić kwaterę pracowniczą, to dochodzi do zmiany sposobu wykorzystywania mieszkania – na odpłatny pobyt obcych osób.

Zgodnie z wyrokiem NSA z 2018 r. do takiej zmiany może dojść nie tylko na skutek przeprowadzenia odpowiednich robót budowlanych, ale również – podjęcia w obiekcie budowlanym lub jego części czynności mających na celu np. zmianę warunków higieniczno-sanitarnych. Do takich działań musi z kolei zazwyczaj dojść, jeśli właściciel chce dostosować mieszkanie lub dom pod kwaterę pracowniczą.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części musi być zgłoszona właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej I instancji, czyli staroście lub wojewodzie. Należy też pamiętać, że zgłoszenia należy dokonać przed faktyczną zmianą sposobu użytkowania nieruchomości.

Jakie normy muszą spełniać kwatery pracownicze?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki z dnia 26 października 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie, w przypadku wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych konieczne jest spełnienie określonych warunków dla kwater pracowniczych. Chodzi m.in. o zapewnienie ogrzewania (w miesiącach X-IV) i temperatury minimalnej 18 stopni Celsjusza. Oprócz tego zainteresowani ofertą mieszkania na wynajem Wrocław muszą mieć dostęp do zimnej i ciepłej wody, a węzeł higieniczno-sanitarny powinien być wyposażony w:

  • natrysk lub wannę,
  • umywalkę z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik,
  • WC,
  • lustro z górnym lub bocznym oświetleniem,
  • uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną,
  • pojemnik na świeci (niepalny lub trudno zapalny),
  • dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe.

W takiej sytuacji maksymalna liczba osób przypadająca na jeden węzeł higieniczno-sanitarny wynosi 15. Oprócz tego w przypadku wynajmowania samodzielnych pokoi – oprócz norm wymienionych wyżej – konieczne jest spełnienie dodatkowych warunków. Pokoje 1- i 2-osobowe muszą mieć co najmniej 6 m2 powierzchni, w przypadku zakwaterowania większej liczby osób w jednym pokoju – dodatkowo 2 m2 na każdą dodatkową osobę. Ponadto w rozporządzeniu określono zestaw wyposażenia meblowego, jaki powinien znaleźć się w pokoju (łóżko o odpowiednich wymiarach, nocny stolik, stół, krzesło lub taboret, wieszak, półka lub stelaż na rzeczy osobiste). Przed dostosowaniem mieszkania do kwatery pracowniczej warto zatem dokładnie zaznajomić się z wymogami określonymi w przepisach.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
38 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *